Θέματα, λύσεις και σχολιασμός Πανελλαδικών Φυσικής 2024



 Για να δείτε τα θέματα 

https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2024/panelladikes_2024_iounios/them_fysiki_gel_240612.pdf


Για να δείτε  τις λύσεις 

https://www.oefe.gr/panellinies/2024/apantiseis_fysiki_gel_24.pdf


Σχόλιο :

Τα θέματα Α2(ανοιχτό πηνίο), Α3(η δύναμη ασκείται στο CM του τροχού) και Α4(επαναλαμβανόμενες κουραστικές διατυπώσεις) θέλουν ιδιαίτερη προσοχή.

Το θέμα Β1 συνδυάζει νόμο Wien, φάση Η/Μ κύματος και θεμελιώδη νόμο της κυματικής, με προσοχή στις πράξεις λύνεται σύντομα.

Το Β2 έχει φωτοηλεκτρικό φαινόμενο (όπως και πέρυσι και όχι Compton), στροφορμή και κίνηση φορτίου σε ΟΜΠ, είναι δηλαδή και πάλι συνδυαστικό. Έχει πράξεις οπότε χάνεται σημαντικός χρόνος στο θέμα αυτό εφόσον ο εξεταζόμενος δεν έχει μεγάλη ευχέρεια στην άλγεβρα. Εδώ να σημειώσουμε ότι και χωρίς το δεύτερο πείραμα η απάντηση μπορούσε επίσης εύκολα να δοθεί και οι μαθητές που δε χρησιμοποίησαν τα δεδομένα του δεύτερου πειράματος πρέπει να πάρουν όλα τα μόρια εφόσον τεκμηρίωσαν σωστά.

Το θέμα Β3 περιέχει κινηματική στερεού σώματος, ισορροπία και ΕΟΚ, θέμα που δεν απαιτεί πολύ χρόνο επίλυσης.

Το θέμα Γ θεωρείται αναμενόμενο. Στο Γ1 χρειάζεται προσοχή στην εύρεση της συχνότητας, ενώ το Γ2 είναι θεωρία από το σχολικό βιβλίο(σελ 46) και προκάλεσε εντύπωση διότι σπάνια τίθεται ερώτημα απόδειξης σχέσης.

Στο Γ3 χρειάζεται προσοχή η χρονική στιγμή από την οποία ξεκινά να κινείται το σημείο, ενώ στο Γ4 τα σημεία απέχουν απόσταση λ μεταξύ τους. Ζητείται η μείωση της συχνότητας άρα το αποτέλεσμα μπορεί να μπει σε απόλυτη τιμή.

Στο θέμα Δ έγινε απόπειρα να χωρέσει πολλή ύλη της φυσικής σε ένα θέμα. Υπήρχε ΑΑΤ με απώλεια επαφής και ελατήριο, κίνηση αγωγού σε ΟΜΠ, κατανόηση της δύναμης Lorentz και της Laplace και του φαινομένου της επαγωγής. Επίσης, συνδεσμολογία αντιστατών, εύρεση ρευμάτων μέσω νόμου του Ohm καθώς και εύρεση μαγνητικών πεδίων μέσω νόμου Biot - Savart.

Γενικά το θέμα Δ είχε πολλά ζητούμενα και μεγάλη εκφώνηση που για να γίνει κατανοητή απαιτούσε συγκέντρωση, ψυχραιμία και χρόνο.

Στο πλαίσιο μιας εξέτασης που απευθύνεται όχι σε εν δυνάμει φυσικούς αλλά σε παιδιά, χρειάζεται να υπάρχει μέτρο στον όγκο των ζητούμενων και να μη ζητούνται πολλά. Χρειάζεται να υπάρχει διαβάθμιση στη δυσκολία των θεμάτων και κυρίως να υπάρξει ενσυναίσθηση για το αν τα θέματα μπορούν να λυθούν από παιδιά εντός τριών ωρών. Είναι σημαντικό παιδιά που έχουν κάνει μεγάλο αγώνα να αντλούν ικανοποίηση βγαίνοντας από την εξέταση και όχι να προσβάλλουμε την προσπάθειά τους.

Μιλώντας με καθ' ύλην αρμόδιους για το θέμα των εξετάσεων η λογική είναι ότι τα θέματα είναι επί τούτου δύσκολα γιατί " είναι για όσους μπορούν να ανταποκριθούν". Είναι μια θέση που όσοι έχουμε εντρυφήσει στη Φυσική την έχουμε βιώσει αρκετές φορές από καθηγητές Πανεπιστημίου που καλώς κάνουν και θέλουν να κρατούν υψηλό επίπεδο σπουδών. Εδώ, όμως, πρόκειται για μαθητές που ακόμα και αν δε μπορούν να ανταποκριθούν, δε χρειάζεται  να τους κάνουμε να μισούν αυτό που εμείς αγαπάμε και υπηρετούμε.

Θα υπάρξει μεγάλο ποσοστό γραπτών κάτω από τη βάση, θα φανεί με ποιο τρόπο θα επηρεαστούν οι βάσεις στις υψηλόβαθμες και στις υπόλοιπες σχολές.

Ο αδιάβλητος θεσμός των Πανελλαδικών, ο θεσμός που για χρόνια έδωσε και συνεχίζει να δίνει την ευκαιρία για κοινωνική κινητικότητα πρέπει να αποκτήσει ξανά το κύρος και τη σοβαρότητα που του αρμόζει. Σε αυτό το πλαίσιο καιρός είναι να δούμε μοντέλα που εφαρμόζονται στην εξέταση της Φυσικής άλλων χωρών(ΗΠΑ, Κύπρος, κ.α) μήπως και καταφέρουμε να πολεμήσουμε το τέρας της επιστημονικής άγνοιας, του παραλογισμού και της  εντυπωσιοθηρίας.

Δύναμη και επιμονή σε μαθητές, γονείς και καθηγητές και καλά αποτελέσματα στα παιδιά που παλεύουν για τα όνειρά τους.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Πανεπιστήμιο, τα προβλήματα και οι ...Λύκοι

Η κατάργηση των Πανελλαδικών, ο εκπαιδευτικός λαϊκισμός και το Πανεπιστήμιο