Το 12ο Συνέδριο της ΕΝΕΦΕΤ

  Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία το τριήμερο 19-21 Νοεμβρίου 2021 το 12ο Συνέδριο της Ένωσης για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία(ΕΝΕΦΕΤ).Το συνέδριο έλαβε χώρα στο Μέγαρο της Μαρασλείου Παιδαγωγικής Ακαδημίας με τη συμμετοχή καθηγητών, επιστημόνων,ερευνητών και φοιτητών απ'την Ελλάδα και το εξωτερικό.

 Οι δύο κεντρικές ομιλίες έγιναν από την καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης Sibel Erduran και τον καθηγητή στο Europa Universitat Flensburg Δρ Peter Heering.Η καθηγήτρια ανέδειξε τη σημασία των Φυσικών Επιστημών καθώς και το ρόλο των επιστημονικών πρακτικών ειδικά στη Μέση Εκπαίδευση για τη διαμόρφωση κριτικά σκεπτόμενων μαθητών.Ο Δρ Heering ,σε μια ομιλία που ενθουσίασε το κοινό,μίλησε για τη σημασία της αφήγησης ιστοριών (story telling)  στην εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών.Σύμφωνα με τον καθηγητή,η φύση της επιστήμης είναι δυνατό να προσεγγιστεί μέσω της ιστορικής αφήγησης σε μια προσπάθεια σύνδεσης του εκάστοτε αντικειμένου του μαθήματος με την εξέλιξή του μέσα στο χρόνο, καθώς και με τις συνθήκες που το διαμόρφωσαν.

 Σημαντική στιγμή του Συνεδρίου αποτέλεσε το αφιέρωμα προς τιμήν του αείμνηστου φυσικού και Δασκάλου Αντρέα Κασσέτα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του με τίτλο "οι Έννοιες της Φυσικής και η Διδασκαλία τους".Ο καθηγητής κύριος  Σκορδούλης ανέδειξε την πολυδιάσταση προσωπικότητα του Κασσέτα αναφέροντας τη μέθοδο και τον τρόπο σκέψης που χρησιμοποιούσε για να προσεγγίσει τις έννοιες της Φυσικής ,διδάσκοντάς τες με απλότητα ,σαφήνεια αλλά και ποιητικότητα.Σύμφωνα με τον Δρ  Γκιόλμα, ο Κασσέτας είχε τέτοιο πάθος με τη Φυσική και τη διδακτική της που σε έκανε να αισθανθείς σαν διάδοχος του Νεύτωνα,ενώ η καθηγήτρια κυρία Χαλκιά ανέφερε ότι μιλώντας για τον Κασσέτα αναφερόμαστε σίγουρα σε μια αναγεννησιακή προσωπικότητα.Ο Αντρέας Κασσέτας υπήρξε άνθρωπος με πάθος για τη διάδοση της επιστημονικής γνώσης,με μεράκι για τη διδακτική και βαθιά πίστη στην ανάδειξη της ιστορικότητας των εννοιών της φυσικής ,στην οικοδόμηση των εννοιών και στην εις βάθος κατανόησή τους.Πίστευε ότι η οικοδόμηση μιας έννοιας χρειάζεται απομάκρυνση από την εμπειρία ,ενώ η διδασκαλία μιας έννοιας απαιτεί προσέγγιση στην εμπειρία.Αυτή η φαινομενική αντίθεση συνθέτει ,όμως,τον πολυδιάστατο ρόλο του Δασκάλου ,ως ενός ανθρώπου που γνωρίζει τι διδάσκει αλλά και πώς να το διδάσκει.

 Στο πλαίσιο του Συνεδρίου έλαβαν χώρα παράλληλες συνεδρίες-εργαστήρια όπου παρουσιάστηκαν προτάσεις εκπαιδευτικών εργαστηρίων για μαθητές Α'θμιας και Β'θμιας Εκπαίδευσης.Το εργαστήριο με τίτλο "ιστορικά πειράματα στην τάξη με απλά υλικά" σχεδιάστηκε από τους κ.κ.Λάζο,Στεφανίδου,Σκορδούλη και περιλάμβανε πειράματα όπως το Ηλεκτρικό Χαλάζι Βόλτα,η Κούπα του Πυθαγόρα και ο Δύτης του Καρτέσιου.

 Στο εργαστήριο με τίτλο "Μέτρηση της Υδροστατικής Πίεσης-Αρχή Πασκάλ" έγινε χρήση του μικροελεγκτή Arduino/Measuring Hydrostatic Preessure και μετρήθηκε η υδροστατική και ατμοσφαιρική πίεση στο πλαίσιο Πρότασης Φύλλου Εργασίας σε μαθητές Γυμνασίου από το ΕΚΦΕ Νέας Σμύρνης.Οι μαθητές συνδυάζουν τη γνώση  των νόμων της Φυσικής με την επιστήμη Υπολογιστών αφού μπορούν να εμπλακούν τόσο στη μέτρηση όσο και στην προετοιμασία των αισθητήρων και του προγράμματος που τρέχει το πείραμα.Ένα πείραμα που αποτελεί εφαρμογή STEM που σύμφωνα με τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα εισάγεται στα σχολεία.


                                              α)                                               β)

 

α) Η πλακέτα συνδεδεμένη με τον αισθητήρα πίεσης BMP 280

 

 
β)Η πειραματική διάταξη για τη μέτρηση της πίεσης

                                                                                                (Φωτογραφίες από τη Δήμητρα Νταλούκα) 

 Η συσχέτιση της σχολικής Φυσικής με το πείραμα αποτελεί προϋπόθεση ώστε οι μαθητές να αντιληφθούν ότι η Φυσική είναι μία πειραματική επιστήμη,να εμπλακούν ενεργά ,να την κατανοήσουν περισσότερο και να την αγαπήσουν.Απαραίτητες οι ασκήσεις,σημαντικός ο πίνακας και ο μαρκαδόρος ή η κιμωλία,αλλά το πείραμα κινητοποιεί και παρακινεί ειδικά τους μαθητές των μικρότερων τάξεων.Είναι,λοιπόν,ευκαιρία να δούμε ξανά τη Φυσική υπό το πρίσμα της εμπνευσμένης εξήγησης του "πώς" και του "γιατί" και να μεταδώσουμε τη χαρά της ανακάλυψης στους μαθητές,ειδικά δε σε αυτούς που δε θα έχουν την ευκαιρία να σπουδάσουν Φυσικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο.

 Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός της διεξαγωγής του φετινού συνεδρίου της ΕΝΕΦΕΤ ειδικά υπό τις παρούσες δύσκολες συνθήκες.Καθ'όλη τη διάρκεια του Συνεδρίου τηρήθηκαν ,φυσικά,τα υγειονομικά πρωτόκολλα,καθώς και όλα τα μέτρα προστασίας κατά της Covid-19.Το επόμενο Συνέδριο θα γίνει στα Γιάννενα σε δύο χρόνια,ελπίζουμε φυσικά χωρίς μάσκες αλλά με την ίδια διάθεση και τον ίδιο ενθουσιασμό όπως και φέτος.


  


 



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέματα, λύσεις και σχολιασμός Πανελλαδικών Φυσικής 2024

Το Πανεπιστήμιο, τα προβλήματα και οι ...Λύκοι

Η κατάργηση των Πανελλαδικών, ο εκπαιδευτικός λαϊκισμός και το Πανεπιστήμιο