Σχετικά με την ύλη της Φυσικής

 







Δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ με την εξεταστέα ύλη των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων για το 2023 και είναι διαθέσιμο εδώ: https://www.esos.gr/sites/default/files/articles-legacy/exetastea_yli_1.pdf

 Κάποιες παρατηρήσεις σχετικά με την ύλη έχουν μια σημασία. Καταρχάς, παρατηρούμε ότι επιτέλους τα παιδιά θα διδάσκονται Σύγχρονη Φυσική έστω και χωρίς τον σύνθετο μαθηματικό φορμαλισμό. Φωτοηλεκτρικό φαινόμενο (για την εξήγηση του οποίου ο Αλ. Αϊνστάιν βραβεύτηκε με Νόμπελ Φυσικής το 1921), αρχή της αβεβαιότητας (για την οποία είναι διάσημος ο μεγάλος φυσικός Β. Χάιζενμπεργκ) ή εξίσωση Σρέντινγκερ για την οποία γίνεται, βέβαια, μια αναφορά και στο βιβλίο της Χημείας Γ' Λυκείου ( 6ο κεφάλαιο) είναι έννοιες που ένας ακαδημαϊκός πολίτης που οι σπουδές του θα είναι συναφείς με τις θετικές επιστήμες οφείλει να γνωρίζει.
 Στο Στερεό Σώμα η ροπή αδράνειας αφήνεται εκτός ύλης όπως ακριβώς και τα δύο χρόνια της αναθεωρημένης, λόγω κορονοϊού και καραντίνας, ύλης. Αυτό δε σημαίνει ότι καταργείται η υπερπαραγωγή του Δ' Θέματος, απλώς μειώνεται το εύρος των πιθανών ζητουμένων. 
 Στις κρούσεις δεν υπάρχουν αλλαγές σε σχέση με την προηγούμενη ύλη ενώ στις ταλαντώσεις αφαιρείται η εύρεση αρχικής φάσης διαφορετικής από π/2 στις εξισώσεις κίνησης, σε μια προσπάθεια μείωσης της μαθηματικής προσέγγισης της ΑΑΤ. Το αν αυτό εξυπηρετεί την καλύτερη φυσική κατανόηση της ΑΑΤ δεν είναι βέβαιο, αφού η αλγεβρική προσέγγιση σίγουρα δρα βοηθητικά. Πάντως, να τονίσουμε ότι ασκήσεις εύρεσης πλάτους, ενέργειας, περιόδου κτλ όπου η αρχική φάση δεν θα είναι μηδέν ή π/2 παραμένουν κανονικά εντός ύλης. Αφαιρείται, επίσης, η σύνθεση ταλαντώσεων ενώ παραμένουν οι φθίνουσες και οι εξαναγκασμένες ταλαντώσεις.
 Μεγάλη αλλαγή θεωρείται και η επαναφορά των κυμάτων όπως και η κατάργηση του ρευστού από την εξεταστέα ύλη. Η μελέτη των κυμάτων θα γίνει με σύγχρονες πηγές και παράλληλα διαφαίνεται και εδώ η τάση για μείωση της μαθηματικής προσέγγισης του φαινομένου.
 Αφήσαμε για το τέλος τον Ηλεκτρομαγνητισμό( η παρούσα ανάλυση δεν ακολουθεί προφανώς τη σειρά διδασκαλίας η οποία πιθανότατα είναι ίδια με αυτήν που φαίνεται στο ΦΕΚ, εκτός αν υπάρξει νέα εγκύκλιος). Φαίνεται να υπάρχει μια συνέχεια στη διδασκαλία του και να μελετώνται  έννοιες που για πολλά χρόνια ήταν εκτός ύλης(όπως, για παράδειγμα, η αυτεπαγωγή που εξηγεί γιατί αν αφαιρέσουμε ξαφνικά την μπρίζα από ένα ραδιόφωνο που βρίσκεται σε λειτουργία, αυτό θα συνεχίζει να παίζει για λίγο ακόμα). Θετικό, ακόμα, το γεγονός της παραμονής των εναλλασσόμενων ρευμάτων όπου εδώ είναι ευκαιρία να υπάρξει αντίστοιχη εργαστηριακή προσέγγιση υπό τη μορφή άσκησης. Οψόμεθα...
 Αν και μεταβατική, η νέα ύλη φέρνει έναν αέρα μιας μικρής αλλαγής. Η ελπίδα είναι η αλλαγή αυτή να είναι προς το καλύτερο για όλες και όλους, παιδιά, καθηγητές και φυσικά για την ίδια την φυσική που δεν πρέπει να πάψουμε να τη βλέπουμε ως την επιστήμη που εξηγεί τον κόσμο που μας περιβάλλει.
 Τέλος, ένα μικρό σχόλιο για τις αδικίες που υφίσταται ο κλάδος: Χωρίς ενιαία στρατηγική, με κατακερματισμό και χωρίς επιμελητήριο ειδικά για θέματα εκπαίδευσης, δεν θα υπάρξει αποτέλεσμα επί της ουσίας.
 Να ευχηθούμε καλή δύναμη και καλές διακοπές σε παιδιά και γονείς αλλά ειδικά σε όλους τους μάχιμους συναδέλφους καλές διακοπές και... καλό διάβασμα!







Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέματα, λύσεις και σχολιασμός Πανελλαδικών Φυσικής 2024

Το Πανεπιστήμιο, τα προβλήματα και οι ...Λύκοι

Η κατάργηση των Πανελλαδικών, ο εκπαιδευτικός λαϊκισμός και το Πανεπιστήμιο